بلوار آیت الله کاشانی،نبش خیابان رامین شمالی

برای اطلاعات بیشتر ما را دنبال کنید:

فهرست مطالب

تاریخ آخرین تغییرات: 27 دی 1402

معرفی شهر نیکوزیا

برای معرفی شهر نیکوزیا در این مقاله همراه ما باشید! شهر نیکوزیا شمالی یا همان لفکوشا، پایتخت کشور قبرس شمالی است. پیش از تقسیم کشور قبرس به دو نیمه شمالی و جنوبی، همین شهر پایتخت قبرس نیز بوده که بعد از تقسیم بندی، این شهر در قبرس شمالی با عنوان نیکوزیای شمالی یا لفکوشای شمالی شناخته شده؛ که با جمعیت تقریبی 60 هزار نفر، پایتخت این کشور نیز می‌باشد. بعد از فروپاشی دیوار برلین، شهر نیکوزیا تنها پایتخت جهان است که با تقسیم به دو نیم، کشور قبرس را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است.

معرفی شهر نیکوزیا

تاریخچه شهر نیکوزیا

نیکوزیا به عنوان پایتخت جمهوری قبرس در سال 1960 انتخاب شد. در سال 1963، طرف قبرس جنوبی اصلاحاتی را در قانون اساسی پیشنهاد کرد که توسط قبرس شمالی رد شد. پس از این بحران در 21 دسامبر 1963، خشونت در جامعه بین بخش های جنوبی و شمالی قبرسی آغاز شد. نیکوزیا با مرزی به نام خط سبز (Green Line) به بخش های قبرس جنوبی و شمالی تقسیم شد که نام آن از رنگ قلمی گرفته شده که توسط افسر سازمان ملل متحد برای ترسیم خط روی نقشه شهر استفاده شده بود. این مرز منجر به عقب نشینی قبرسی‌های شمالی از دولت شد و به دنبال خشونت‌های بیشتر در جامعه در سال 1964، تعدادی از مردم قبرس شمالی به محله شمالی در نیکوزیا نقل مکان کردند که باعث ازدحام جمعیت جدی شد.
در تاریخ 13 فوریه 1975، قبرس شمالی، تشکیل دولت فدرال را در منطقه تحت اشغال اعلام کرد و در 15 نوامبر 1983، مردم قبرس شمالی استقلال خود را به عنوان جمهوری قبرس شمالی اعلام کردند.
در 23 آوریل 2003 گذرگاه کاخ لدرا در میان خط سبز افتتاح شد و این اولین باری بود که از سال 1974 عبور به آنسوی مرز مجاز شد. پس از آن افتتاح گذرگاه آیوس دمتیوس / متهان در 9 می 2003 انجام شد و در 3 آوریل 2008 نیز تقاطع خیابان لدرا بازگشایی شد.

علت نامگذاری شهر نیکوزیا

نامگذاری شهر نیکوزیا مربوط به حدود سال قبل ۲۲۵۰ از بوجود آمدن شهر لدرا می‌باشد که پس از آن به لفکوتن لدرن تغییر نام یافت.

در زمان آغاز امپراطوری رومی‌ها دوباره نام آن به لفکون یعنی باغ درختان صنوبر تغییر یافت و علت نامگذاری آن وجود درختان صنوبر بسیاری در کنار رود پدیوس بوده است.

شهر نیکوزیا از قرن هفتم تاکنون، بجز در زمان حکومت ونیزی‌ها و به خاطر حمله اعراب و ناامن کردن منطقه در آن دوره، بعنوان پایتخت انتخاب شده است و آثار حکومت‌ها در میان دیوارها و بقایای تاریخی و باستانی مربوط به قرون وسطی و دوره‌های بعد از قرون وسطی قابل مشاهده است.

معرفی شهر نیکوزیا

تحصیل در نیکوزیا

شهر نیکوزیا یا همان لفکوشا در قبرس شمالی، شهری آمیخته با حال و هوای دانشجویی بوده و بهترین دانشگاه های قبرس شمالی در این شهر واقع شده است. در واقع نیکوزیای شمالی یکی از شهرهای محبوب برای متقاضیان تحصیل در قبرس است؛ چرا که پایتخت کشور بودن، موقعیت و پیشرفت آن، وضعیت تحصیلی و دانشگاه‌ها و چندی مورد دیگر این شهر را یکی از شهرهای محبوب قبرس شمالی نموده است.

این شهر میزبان ۴ دانشگاه معتبر می‌باشد که عبارتند از:

  1. دانشگاه خاور نزدیک
  2. دانشگاه بین‌المللی قبرس
  3. دانشگاه مدیترانه‌ای کارپاسیا
  4. دانشگاه آمریکایی قبرس
معرفی شهر نیکوزیا

که همگی جزء معتبرترین دانشگاه‌های قبرس شمالی بوده و ارزش مدرک آن‌ها و کیفیت نظام آموزشی در این دانشگاه‌ها هم راستا با استانداردهای بالای جهانی می‌باشد. برخورداری این شهر از دانشگاه های مجهز و مشهور و دارا بودن موقعیت عالی، آن را به شهری محبوب برای مقصد مهاجرتی دانشجویان و متقاضیان تحصیل تبدیل کرده است.

آب و هوای شهر نیکوزیا

به دلیل مجموع بارش کم و محدود دمای سالانه بالا، نیکوزیا دارای آب و هوای نیمه خشک و گرم است. این شهر تابستان‌های طولانی، گرم و خشک دارد و زمستانی دلپذیر را تجربه می‌کند! که بیشترین بارندگی در زمستان رخ می‌دهد. زمستان گاهی با بارش تگرگ همراه است و به ندرت برف می‌بارد. انباشته شدن برف بسیار نادر است (آخرین بار در سال 1950، 1974 و 1997 رخ داده است) و در زمستان گاهی اوقات یخبندان‌های خفیف ایجاد می‌شود.

معرفی شهر نیکوزیا

غذاهای شهر نیکوزیا

1. کوپپیا

در انواع دلمه قبرسی از گوشت چرخ کرده، برنج، پیاز، گوجه فرنگی و مخلوطی از گیاهان استفاده شده و این مواد با دقت در برگ‌های انگور تازه پیچیده می‌شود. کوپپیا یکی از غذاهای مورد علاقه مردم محلی است و آن را می‌توان در سراسر یونان، ترکیه و خاورمیانه یافت. کوپپیا معمولاً به تعداد زیاد تهیه می‌شود و می‌توانید آن را منجمد کرد تا بعدا از آن لذت ببرید.

2. شفتالیا

سوولکیا سبک قبرسی یک غذای معروف یونانی است که متشکل از تکه‌های کوچک گوشت کباب شده روی ذغال می‌باشد و با مقدار زیادی سالاد تازه سرو می‌شود. این یک وعده غذایی بسیار محبوب است، که نان پیتای مورد استفاده در آن نازکتر و بزرگتر از نسخه یونانی است و معمولاً به جای اینکه مواد را به روش یونانی در آن بپیچند، دارای محلی برای قرار دادن مواد است.

3. سوولا

سوولا از نظر ظاهری شبیه سوولاکی است اما از لحاظ طعم و مزه متفاوت می‌باشد و شامل تکه‌های گوشت بزرگی است که به آرامی روی ذغال کباب می‌شوند که در زبان یونانی به آن فوکو می گویند. گوشت مورد استفاده معمولا گردن و شانه گوشت خوک، بره یا گوشت مرغ است. این یک وعده غذایی محبوب است که روز یکشنبه عید پاک به مناسبت پایان روزه داری خورده می‌شود و می‌تواند همراه با طیف وسیعی از غذاها در که معمولاً سیب زمینی و سالاد است سرو شود.

موقعیت جغرافیایی شهر نیکوزیا

جمع بندی

لفکوشای شمالی یا نیکوزیای شمالی پایتخت و جزو بزرگترین شهر های قبرس شمالی است. که در نیمه شمالی شهر نیکوزیا و در ناحیه لفکوشا قرار گرفته‌ است. جداسازی شهر نیکوزیا پس از سال ۱۹۶۰ میلادی و مناقشه قبرس میان ترک‌ها و یونانی‌ها کلید خورد. امروزه در لفکوشای شمالی مردمان ترک‌تبار با جمعیت ۴۹،۸۶۸ نفری زندگی می‌کنند.

لفکوشای شمالی مرکز مهم تجاری با بسیاری از مغازه‌ها، مراکز خرید مدرن، رستوران و سرگرمی است. در این شهر مراکز تولیدکننده انواع پارچه، چرم، سفال، پلاستیک، و سایر محصولات نیز متمرکز شده‌است. امیدواریم که در این مقاله به شما برای معرفی شهر نیکوزیا کمک کرده باشیم.

شهر نیکوزیا در قدیم پایتخت شهر قبرس بوده، که با تقسیم قبرس به قبرس شمالی و جنوبی این شهر زیبا هم به دو قسمت تبدیل شده. و امروزه با نام نیکوزیای شمالی و یا لفکوشا به عنوان پایتخت قبرس شمالی شناخته می‌شود.

بله، نیکوزیای شمالی که پایتخت قبرس شمالی است با نام لفکوشا هم شناخته می‌شود.

بعد از تقسیم قبرس به قبرس شمالی و جنوبی به پایتخت قبرس جنوبی، نیکوزیای جنوبی گقته‌اند.

مجموعه علایی با کادری مجرب و متخصص در زمینه مهاجرت و سرمایه گذاری با مشاوره های دقیق و کامل خود در خدمت شماست تا شمارا از مبدا تا قلب دریای مدیترانه یاری کند.