بلوار آیت الله کاشانی،نبش خیابان رامین شمالی

برای اطلاعات بیشتر ما را دنبال کنید:

فهرست مطالب

تاریخ آخرین تغییرات: 27 دی 1402

جاذبه‌های توریستی شهر نیکوزیا

تاریخچه و قدمت شهر نیکوزیا، به بیش از ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد. و در نتیجه جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، توریستی و معماری فراوانی را در این شهر می‌توان یافت. از جمله جاذبه‌های توریستی شهر نیکوزیا شمالی (لفکوشا) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسجد سلیمیه نیکوزیا

یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های توریستی شهر نیکوزیا، مسجد سلیمیه است. ترکیب ظاهر یک کلیسای گوتیک فرانسه و یک مسجد، نمای زیبایی به ساختمان این بنا داده است. تاریخ ساخت این مسجد به قرن سیزدهم باز می‌گردد و اگرچه عبادتگاهی برای مسلمانان است اما غیر مسلمانان نیز می‌توانند از این مسجد در بین نمازهای اصلی بازدید کنند.
کار بر روی ساخت این مسجد که در ابتدا کلیسا بوده است در سال 1209 آغاز شد و به آرامی پیش رفت. پادشاه فرانسه، لویی نهم، در حال رفتن به جنگ‌های صلیبی در سال 1248 در اینجا توقف کرد و با ارائه خدمات صنعتگران و سازندگان خود، کمک بسیار بزرگی به روند ساخت و ساز کلیسا کرد. پس از آن تکمیل این کلیسا 78 سال دیگر به طول انجامید و سرانجام در سال 1326 به عنوان کلیسای ایا صوفیه تقدیس شد.
تا سال 1570 این کلیسا در دست جنوایی‌ها و مملوک‌ها بود و در اثر دو زمین لرزه در سال 1491 و 1547 آسیب دید. وقتی عثمانی‌ها در سال 1571 وارد قبرس شدند، محتوای مسیحی کلیسا را از ساختمان آن گرفتند و دو مناره به آن اضافه کردند و از آن زمان تا کنون پرچم‌های قبرس شمالی و ترکیه بر فراز این مسجد به اهتزاز در آمده‌اند. ساختار گوتیک داخلی کلیسا با وجود نمادهای اسلامی بر روی دیوارها و ستون‌های سفید شده، و تغییر جهت چیدمان برای همسو شدن آن با مکه، هنوز مشهود است. یکی از تغییرات اعمال شده در کلیسا انتقال چهار ستون مرمر از سالامیس باستان است که اکنون در محراب راهروهای اصلی قرار گرفته‌اند.

  1. نام: Selimiye Mosque
  2. بازدید: هر روز از 8 تا 18
  3. شهر: نیکوزیای شمالی
  4. آدرس: Kuyumcular Sokak
جاذبه‌های توریستی شهر نیکوزیا
مسجد سلیمیه

کاروانسرای بیوک هان

بویوک هان بهترین نمونه حفظ شده از سبک معماری کاروانسراهای عثمانی در قبرس شمالی است. این جاذبه توریستی شهر نیکوزیا در سال 1572 توسط اولین فرماندار عثمانی قبرس، لالا مصطفی پاشا ساخته و در اوایل دهه 1990 بازسازی شد و بار دیگر به مرکز شلوغ شهر قدیمی نیکوزیای شمالی تبدیل شد. حیاط این بنا محل چندین کافه از جمله کافه محبوب سدیرهان (Sedirhan) و همچنین کارگاه‌های صنایع دستی سنتی در اتاقک‌های کوچک منتهی به بالکن طبقه اول است که در ابتدا به عنوان محل خواب کاروانسرا استفاده می‌شد.
در دوره عثمانی، از کاروانسراهایی مانند این به عنوان هتل برای مسافران و بازرگانان استفاده می‌شد. اتاق های همکف کاروانسرا محل اصطبل اسب‌ها بود و انبارها و مغازه‌ها نیز جاهایی بودند که تاجران در آن داد و ستد می‌کردند. حیاط مرکزی دارای یک مسجد است که بر روی شش ستون و بالای یک شادیروان (محل وضو) قرار گرفته است. این نوع طراحی بسیار نادر است و فقط در اینجا و دو کاروانسرای دیگر در ترکیه می‌توان مشابه آن را پیدا کرد.

  1. نام: Büyük Han
  2. بازدید: هر روز 9 تا 18
  3. شهر: نیکوزیای شمالی
  4. آدرس: Asmaaltı Sokak, Lefkoşa, 99010
جاذبه‌های توریستی شهر نیکوزیا
بیوک هان

موزه دکتر فاضل کوچوک

یکی دیگر از جاذبه‌های توریستی شهر نیکوزیا، موزه دکتر قاضل کوچوک است. فاضل کوچوک، دکتر، ناشر روزنامه، سیاستمدار از دهه 1940 تا 1960 بود. زمانی که قبرس در سال 1959 ایجاد شد، وی به عنوان اولین معاون اول رئیس جمهور خدمت کرد. این خانه، محلی است که وی کلینیک پزشکی خود را در آن راه‌اندازی کرد و زندگی خود را در آن گذراند. اتاق مطالعه و معاینه خانه به خوبی حفظ شده است و عکس‌های جالب سیاه و سفید (از جمله تصاویر ملاقات رئیس جمهور سابق آمریکا لیندون بی جانسون با کوچوک) بر روی دیوارها به چشم می‌خورد.

  1. نام: Dr Fazil Küçük Museum 
  2. بازدید:هر روز 8 تا 15:30 و جمعه از 8 تا 18
  3. شهر: نیکوزیای شمالی
  4. آدرس: Girne Cd, Lefkoşa 99010
جاذبه‌های توریستی شهر نیکوزیا
موزه دکتر فاضل کوچوک

موزه آزادی و صلح

موزه آزادی و صلح، در جاده اصلی به سمت غرب کرنیا در کنار بنای یادبود آزادی واقع شده و به افتخار ورود نیروهای ترکیه به قبرس در سال 1974 احداث شده است. در این موزه می‌توانید تجهیزات جنگی، لباس‌های فرم و برخی از اسلحه‌هایی را که از جنگجویان قبرس یونانی گرفته شده است و… را مشاهده کرد.
این موزه کوچک همچنین داستان برخی از سربازان و ملوانان ترکی را روایت می‌کند که در این جریان جان خود را از دست داده‌اند؛ از جمله سرهنگ کاراغلاناقلو (Karaoglanoglu)، که اکنون به احترام وی شهر مجاور را به نام او نامگذاری کرده‌اند. در خارج از موزه نیز مجموعه جالبی از تانک‌ها، نفربر‌ها و سایر سلاح‌ها وجود دارد که پس از کشیدن مرز میان شهر رها شده بودند.

  1. نام: Peace & Freedom Museum
  2. بازدید: هر روز از 8 تا 18
  3. شهر: نیکوزیای شمالی
  4. آدرس: Girne 99350
جاذبه‌های توریستی شهر نیکوزیا
موزه آزادی و صلح

موزه هنر‌های مردمی

موزه هنر‌های مردمی قبرس شمالی در جاده بندر کرنیا قرار دارد و در سال 1974 افتتاح شد. این موزه نمونه خوبی از بناهای متعلق به سال‌های قبل از قرن هفدهم است؛ که ابزار و وسایل سنتی مورد استفاده مردم قبرس را در معرض نمایش قرار می دهد.
در طبقه همکف موزه مواردی مانند پرس زیتون، گاوآهن، وسایل کشاورزی، پنکه بزرگ سفالی و یک میز کار وجود دارد که تا همین اواخر مورد استفاده قرار می‌گرفت اما برای نسل جوان مردم قبرس کمتر شناخته شده است.
اتاق اول طبقه فوقانی مواردی مانند لباس عروس، صندوق‌های چوبی کنده کاری شده و اقلام مختلف پارچه دوزی را در خود جای داده است. همچنین نمونه‌هایی از کارهای هنری و صنایع دستی (قلاب بافی، وسایل گلدوزی شده رنگارنگ، نخ معمولی یا نخ نقره ای، روتختی، رومیزی، روسری، روبالشی، جوراب پشمی، کاسه و غیره) از مناطق مختلف قبرس در محفظه‌های شیشه‌ای نمایش داده می‌شود. اتاق دوم که به عنوان آشپزخانه استفاده می‌شده است شامل: کوزه‌های آب، ملات‌های مخصوص چوب و کاسه‌های سرامیکی است.
در سومین و بزرگترین اتاق، گوشه‌ای وجود دارد که به عنوان محل استراحت مورد استفاده قرار می‌گرفت. در وسط اتاق، یک تخت چوبی، یک کمد چوبی، یک کابینت حاوی لباس‌های مختلف زنانه و مردانه و قفسه‌های چوبی است که داخل آن لیوان‌های سرامیکی و فلزی به نمایش گذاشته است. مشاهده لباس، صندوقچه، میز، صندلی، کمد دیواری، در و پنجره در تمام قسمت‌های موزه امکان پذیر است.

  1. نام: Cypriot Folk Arts Museum in Kyrenia
  2. بازدید: هر روزه 9 تا 16 و یکشنبه‌ها تعطیل
  3. شهر: نیکوزیای شمالی
  4. آدرس: Nicosia 1016, Cyprus
جاذبه‌های توریستی شهر نیکوزیا
موزه هنرهای مردمی

خیابان‌های قدیمی نیکوزیا

معروف‌ترین خیابان در نیکوزیا خیابان عابر پیاده لدرا (Ledra) است؛ که مملو از مغازه، بار، کافه و غذاخوری می‌باشد و در یکی از محبوب‌ترین ایست‌های بازرسی در امتداد خط سبز قرار دارد. موازی با خیابان لدرا، خیابان اوناساگورو (Onasagorou) است که به اندازه خیابان لدرا شلوغ می‌باشد و در دهه گذشته با بارها و رستوران‌های زیاد خود شکوفا شده و زندگی را به بخش قدیمی شهر برگردانده است. کمی پایین‌تر از نیماک، خیابان ارمو را می‌توانید پیدا کنید که محل زندگی بسیاری از صنعتگران قدیمی قبرس است. خیابان‌های قدیمی این شهر جزو جاذبه‌های توریستی شهر نیکوزیا به حساب میاید و گردشگران می‌توانند از این خیابان‌ها استفاده کنند.

  1. نام: Old Streets of North Nicosia
  2. بازدید: هر روزه
  3. شهر: نیکوزیای شمالی
  4. آدرس: Ledra
جاذبه‌های توریستی شهر نیکوزیا
خیابان لدرا

مجموعه علایی با کادری مجرب و متخصص در زمینه مهاجرت و سرمایه گذاری با مشاوره های دقیق و کامل خود در خدمت شماست تا شمارا از مبدا تا قلب دریای مدیترانه یاری کند.