بلوار آیت الله کاشانی،نبش خیابان رامین شمالی

برای اطلاعات بیشتر ما را دنبال کنید:

تاریخچه قبرس شمالی

تاریخچه قبرس شمالی

فهرست مطالب

تاریخ آخرین تغییرات: 28 دی 1402

تاریخچه قبرس شمالی رو هم اینجا هستیم تا مروری کنیم: کشور قبرس، کشوری در شرق دریای مدیترانه است که سومین جزیره پرجمعیت این منطقه به شمار می‌آید. این کشور به دو قسمت اصلی شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود، قبرس شمالی برخلاف همسایه جنوبی خود، از واحد پولی لیر پیروی کرده و هزینه‌های زندگی نیز در آن بسیار پایین است. در واقع مقرون‌به‌صرفه بودن زندگی در قبرس شمالی یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت به این کشور است.

در طی سال‌های اخیر مهاجرت به قبرس شمالی طرفداران بسیاری پیدا کرده است. از آنجایی که در قبرس جنوبی دارای واحد پولی پوند است، اخذ ویزای آن سخت‌تر و زندگی در آن گران‌تر است، به همین دلیل اغلب افراد قبرس شمالی را ترجیح می‌دهند. همچنین ورود به این کشور برای شهروندان ایرانی نیازی به ویزا نداشته که این امر فرآیند مهاجرت را ساده‌تر می‌سازد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله قبرس شمالی بهتره یا جنوبی را مطالعه کنید.

تاریخچه قبرس جنوبی

استقلال و جدایی در تاریخچه قبرس شمالی

در قسمتی از تاریخچه قبرس شمالی، جزیره متحد قبرس در آگوست 1960، از حاکمیت بریتانیا استقلال یافت؛ و توافقی بین قبرس شمالی و جنوبی شکل گرفت. این توافقنامه شامل قبرسی تحت قانون اساسی بود که پست‌های کابینه، کرسی‌های پارلمانی و مشاغل خدمات ملکی را بر اساس یک نسبت توافق شده بین دو جامعه تقسیم شد. در عرض سه سال، تنش‌ها بین دو قبرس، در امور اداری ظاهر شد. به‌ویژه، اختلافات بر سر شهرداری‌های جداگانه و مالیات، بن بست را در دولت ایجاد کرد.

در سال 1963 رئیس جمهور ماکاریوس تغییرات یک جانبه‌ای را در قانون اساسی با 13 اصلاح پیشنهاد داد. مردم قبرس شمالی اصلاحات پیشنهادی را رد کردند و مدعی شدند که این تلاشی برای حل و فصل اختلافات قانون اساسی به نفع مردم قبرس جنوبی بوده و باعث تنزل وضعیت و حذف قانون اساسی آنها بوده و در این فرآیند قبرس شمالی علیه 13 اصلاحیه در دادگاه عالی قانون اساسی قبرس (SCCC) شکایت کردند.

تاریخچه قبرس

سرانجام در 25 آوریل 1963، SCCC تصمیم گرفت که 13 اصلاحیه ماکاریوس غیرقانونی است. حکم دادگاه عالی قبرس نشان داد که ماکاریوس با عدم اجرای کامل تدابیر قانون اساسی را نقض کرده است و به مردم قبرس شمالی اجازه بازگشت به موقعیت‌های خود در دولت، بدون پذیرش اصلاحات پیشنهادی قانون اساسی داده نشده است.

همچنین در سال 1963، شاخه جنوبی قبرس، طرح آکریتاس را ایجاد کرد که سیاستی را ترسیم می‌کرد که مردم قبرس شمالی را از دولت حذف می‌کرد و در نهایت منجر به اتحاد با یونان می‌شد. این طرح بیان می‌کرد که اگر مردم قبرس شمالی مخالفت کنند، باید «قبل از مداخله قدرت‌های خارجی، با خشونت تحت سلطه قرار گیرند».

تقریبا با حمله شبه نظامی قبرس جنوبی به قبرس شمالی در نیکوزیا و لارناکا، خشونت‌های بین‌الاجتماعی آغاز شد. اگرچه TMT (یک گروه مقاومت) ایجاد شد اما مورخ درگیری قبرس، “کیت کایل” خاطر نشان کرد که “شکی نیست که قربانیان اصلی حوادث متعددی که طی چند ماه آینده رخ خواهد داد، مردم شمالی قبرس خواهند بود.”

در سپتامبر 1964، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد گزارشی از بررسی دقیقی از تمام آسیب‌های وارد شده به املاک در سراسر جزیره در طول ناآرامی‌ها انجام داد که این نشان می‌دهد در 109 روستا، که بیشتر آنها روستاهای قسمت شمالی قبرس هستند. 527 خانه ویران شده و 2000 خانه دیگر در اثر غارت خسارت دیده‌اند.

غارت گسترده روستاهای قبرس شمالی باعث شد 20000 پناهجو به مناطق تحت کنترل مسلح عقب نشینی کنند، جایی که برای 11 سال آینده در آنجا ماندند و برای زنده ماندن به مواد غذایی و پزشکی از ترکیه تکیه کردند. مردم قبرس شمالی، گروه‌های شبه‌نظامی را برای دفاع از مناطق تحت پوشش تشکیل دادند که منجر به تقسیم تدریجی جوامع جزیره به دو اردوگاه متخاصم شد. همچنین شاهد تلاش عده‌ زیادی از مردم قبرس شمالی برای فرار از خشونت، با مهاجرت به بریتانیا، استرالیا و ترکیه بود. 

تاریخچه قبرس شمالی از سال 1974 تا 1983 میلادی

در 6 ژانوئیه 1974، ماکاریوس، دولت یونان را متهم کرد که گارد ملی قبرس را به ارتش اشغالگر تبدیل کرده است. در 15 ژوئیه 1974، حکومت نظامی یونان و گارد ملی قبرس از کودتای نظامی قبرس جنوبی در قبرس حمایت کردند. نیکوس سامپسون طرفدار انوسیس جایگزین رئیس جمهور ماکاریوس نیز به عنوان رئیس جمهور جدید شناخته شد. در 2 آگوست 1975، در مذاکرات وین، توافقنامه تبادل جمعیت بین رهبران جامعه رئوف دنکتاش و گلافکوس کلرید تحت نظارت سازمان ملل متحد امضا شد.

بر اساس این قرارداد، 196000 از مردم قبرس جنوبی ساکن در شمال، با 42000 از مردم قبرس شمالی ساکن در جنوب مبادله شدند. یونانیان ارتدوکس قبرسی در ریزوکارپاسو، آگیوس آندرونیکس و آگیا تریادا تصمیم گرفتند در روستاهای خود بمانند و همچنین مارونی‌های کاتولیک در آسوماتوس، کارپاسیا و کورماکیتیس. این تهاجم منجر به تشکیل اولین نهاد اداری مستقل قبرس شمالی تحت عنوان ” اداره خود مختار قبرس” در اوت 1974 گردید.

در سال 1975، دولت فدرال قبرس شمالی به عنوان اولین گام به سوی یک کشور فدرال قبرس در آینده اعلام شد، اما توسط جمهوری قبرس و سازمان ملل رد شد. قبرس شمالی به طور یکجانبه در 15 نوامبر 1983 با نام جمهوری قبرس شمالی اعلام استقلال کرد. این موضوع توسط سازمان ملل متحد با قطعنامه 541 شورای امنیت رد شد.

تاریخچه قبرس شمالی

تاریخچه قبرس شمالی از سال 1983 تا امروز

کشور قبرس شمالی امروزه با وجود تنش‌های تاریخی زیاد چه در قدیم و چه در قرن پیش، با تقریبا داشتن نیم قرن استقلال و تقویت خود در کلیه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و… تبدیل به کشوری مستقل و قدرتمندی به نوبه خود شده و در میان کشورهای اوراسیایی، یکی از برترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، سفر و تفریح گردیده است.

تاریخچه قبرس شمالی

پایتخت کشور قبرس شمالی

شهر نیکوزیا یا لفکوشا بزرگ‌ترین شهر قبرس است. زمانی که از قبرس بدون پیشوند سخن می‌گوییم یعنی هر دو بخش شمالی و جنوبی این کشور مدنظر ماست. امروزه قبرس شمالی و جنوبی طی یک اقدام شهر نیکوزیا را به دو بخش تقسیم کرده‌اند و همچنان این شهر را به عنوان پایتخت می‌شناسند با این تفاوت که بخشی از این شهر به عنوان پایتخت قبرس شمالی و بخش دیگری از آن به عنوان پایتخت قبرس جنوبی شناخته می‌شود. بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌های بین المللی، تجاری، سیاسی، کالج‌ها، دانشگاه‌ها و… در پایتخت قبرس شمالی واقع شده‌اند.

تاریخچه قبرس شمالی

نکوزیا، زیباترین و بزرگترین شهر کشور قبرس است و به عنوان تنها شهر دو تکه جهان شناخته می‌شود که بخشی از آن در قبرس شمالی و بخشی دیگر در قبرس جنوبی است. طی موافقت نامه میان مسئولین هر دو کشور عبور و مرور شهروندان قبرس شمالی و جنوبی به بخش مقابل بدون مجوز و صرفاً از طریق کارت شناسایی صورت می‌گیرد. این شهر مهم‌ترین مرکز ممکن برای صنعت گردشگری در قبرس شناخته می‌شود که البته امورات مهم قبرس شمالی را نیز در خود جای داده است.

جمع بندی

قبرس شمالی جزء کشورهای تاریخی در دنیا است که بسیار مورد توجه مورخان و تاریخ دوستان قرار گرفته؛ ما در این مقاله همراه شما بودیم تا تاریخچه جدایی و مستقل شدن قبرس شمالی را بررسی کنیم. تاریخ دوستان و گردشگران برای بازدید از اماکن تاریخی قبرس شمالی می‌توانند به مطالعه مقاله جاذبه‌های قبرس شمالی بپردازند. همچنین اگر تصمیم به مهاجرت، به این کشور تاریخی گرفتید؛ می‌توانید از کارشناسان ما در هلدینگ علایی بهترین مشاوره را بگیرید.

پایتخت هر دو کشور قبرس شمالی و جنوبی، نیکوزیا یا لفکوشا است.

قبرس شمالی امروزه و به تنهایی یک کشور شناخته می‌شود که جزو اتحادیه اروپا است.

با نگاه به نقشه، قبرس شمالی یک جزیره در شرق دریای مدیترانه است.

مجموعه علایی با کادری مجرب و متخصص در زمینه مهاجرت و سرمایه گذاری با مشاوره های دقیق و کامل خود در خدمت شماست تا شمارا از مبدا تا قلب دریای مدیترانه یاری کند.

ارتباط با ما

09124256379
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!