بلوار آیت الله کاشانی،نبش خیابان رامین شمالی

برای اطلاعات بیشتر ما را دنبال کنید:

قبرس شمالی و جنوبی

مقایسه قبرس شمالی با جنوبی

فهرست مطالب

تاریخ آخرین تغییرات: 7 بهمن 1402

زمانی که تصمیم به مهاجرت می‌گیرید، تردید‌های زیادی برای شما به‌وجود می‌آید که باید در نظر بگیرید که شغل و خانه مهم‌ترین آنهاست اما همه چیز نیست. افراد زیادی هستند که به خاطر تردید رها کردن موقعیت شغلی و محل زندگی خود نمی‌توانند با قطعیت در مورد مهاجرت تصمیم گیری کنند. اما اگر قصد مهاجرت به قبرس را دارید می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

هلدینگ علایی

قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟ اطلاع از شرایط کار و اقامت در این دو کشور مسلماً می‌تواند راهنمای خوبی برای متقاضیان مهاجرت محسوب شود. مخصوصاً این امر زمانی مهم می‌گردد که بدانیم قبرس یکی از آسان‌ترین و ارزان‌ترین کشورهای اروپایی محسوب می‌شود. 

برای بیان تفاوت قبرس شمالی و قبرس جنوبی باید گفت اگرچه قبرس با خط سبز 180 کیلومتری به دو بخش تقسیم شده است، اما سیر و سیاحت در هر دو طرف این مرز بسیار آسان است. گردشگران و دوچرخه سوارانی که مسیرهایی را در کوه‌های ترودوس در جنوب و کوه‌های کرنیا در شمال پیدا می‌کنند به یک اندازه خشنود و راضی هستند.

شبه جزیره آکاماس و شبه جزیره کارپازیا در دو سمت متفاوت قرار دارند، اما هر دوی آنها سواحل طبیعی بکر و دست نخورده‌ای دارند که گل‌های وحشی زیبا و لاک‌پشت‌های دریایی در سواحل بیابانی، آن را زینت می‌بخشند.

تفاوت قبرس شمالی و جنوبی

قبرس شمالی و جنوبی از نظر جامعه بین المللی یک قلمرو واحد با عنوان جمهوری قبرس شناخته می‌شود. و کشور قبرس عضوی از اتحادیه اروپایی (EU) محسوب می‌شود.

عنوان
قبرس شمالی
قبرس جنوبی
پایتخت
نیکوزیای شمالی
نیکوزیا
زبان رسمی
ترکی
یونانی
واحد پول
لیر
یورو

شرایط کار در قبرس شمالی و جنوبی

شرایط بازار کار در دو کشور قبرس شمالی و جنوبی تا حدودی مشابه هم می‌باشد. در هر دو کشور صنایع خدماتی از جمله توریسم و گردشگری جایگاه خوبی در اقتصاد دارد. از لحاظ شرایط بازار کار شامل نرخ بیکاری و میانگین درآمد ماهیانه وضعیت بازار کار در کشور قبرس شمالی بهتر از قبرس جنوبی می‌باشد.

لیست مشاغل مورد نیاز دو قبرس نشانگر تسلط مشاغل خدماتی در اقتصاد دو کشور می‌باشد. بر اساس قانون شرایط کار در قبرس، زمان کاری استاندارد در دو کشور قبرس شمالی و جنوبی حدود 38 ساعت و مجموعاً 5 روز در هفته می‌باشد. ضمناً متقاضیان کار در دو کشور قبرس شمالی و جنوبی برای اخذ ویزای کار نیازمند پیشنهاد کاری از طرف کارفرمای قبرسی هستند تا صلاحیت کار را کسب کنند.

مقایسه قبرس شمالی با جنوبی

شرایط تحصیل در قبرس شمالی و جنوبی

سیستم آموزش عالی در هر دو کشور قبرس شمالی و جنوبی از اصول و استانداردهای نظام آموزش عالی اروپایی (Bologna process) تبعیت می کنند. موسسات آموزش عالی در هر دو قبرس شمالی و جنوبی به دو صورت خصوص و دولتی موجود است. معمولاً هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی قبرس به مراتب پایین‌تر از دانشگاه‌های خصوصی این کشور می‌باشد.

متقاضیان می‌توانند برنامه‌های تحصیلی مورد علاقه خود را در 3 سیکل تحصیلی کارشناسی (3 سال)، کارشناسی ارشد (2 سال) و دکتری (4 سال) در دانشگاه‌های قبرس شمالی و جنوبی پیگیری نمایند. همچنین هزینه زندگی در قبرس شمالی به صورت ماهانه کمتر است.

قبرس شمالی و قبرس جنوبی دو منطقه با تفاوت‌های مهم در بسیاری از جنبه‌ها هستند. در قبرس جنوبی، کلیساها و آثار باستانی معروف هستند . در عوض، در قبرس شمالی، بیشتر قلعه‌ها و مساجد وجود دارند . در قبرس شمالی، اکثریت جمعیت مسلمان هستند، در حالی که در قبرس جنوبی، اکثریت مسیحی هستند . نرخ جرم و جنایت در قبرس شمالی پایین‌تر است و به عنوان یک مقصد گردشگری امن‌تر شناخته می‌شود . هزینه زندگی و قیمت خودروها و ملک‌ها نیز در قبرس شمالی کمتر است .

در مقابل، قبرس جنوبی درآمد بیشتری دارد و به خاطر سواحل معتبر و جاذبه‌های گردشگری معروف است . قبرس جنوبی اقتصاد قوی‌تری دارد و روابط نزدیکتری با اتحادیه اروپا دارد، در حالی که قبرس شمالی به شدت به کمک مالی از ترکیه وابسته است. همچنین، در قبرس جنوبی قیمت‌ها بالاتر است 

بخوایم جمع بندی کنیم باید بگیم : قبرس شمالی و قبرس جنوبی دو منطقه با جوامع و تاریخچه‌ها و فرهنگ‌های خاص خود هستند. این دو منطقه با تفاوت‌های جمعیتی و تنوع فرهنگی روبرو هستند

 

مقایسه قبرس شمالی با جنوبی
دانشگاه مدیترانه شرقی _ دانشکده پزشکی

پرچم قبرس شمالی و جنوبی

همانطوری که می‌دانید جزیره قبرس به دو قسمت قبرس شمالی و قبرس جنوبی تقسیم بندی شده است. این دو قسمت هریک کشورهایی جداگانه هستند و بنابراین هر کدام پرچم مخصوص به خود را دارند. پرچم قبرس شمالی به شکل ماه و ستاره قرمز با پس زمینه سفید اما پرچم قبرس جنوبی شکل سرزمینی کشور قبرس با رنگ قهوه‌ای است.

پرچم قبرس شمالی
پرچم قبرس جنوبی

پرچم قبرس شمالی

پرچم قبرس جنوبی

پرچم قبرس شمالی

پرچم قبرس شمالی

پرچم قبرس جنوبی

پرچم قبرس جنوبی

قیمت اجناس در قبرس شمالی و جنوبی

برای مقایسه قیمت اجناس در مارکت‌ها در قبرس شمالی و قبرس جنوبی یکی از روزنامه‌های مشهور به نام هاوادیس قیمت 119 کالای اساسی را با یکدیگر مقایسه کرده است که در این لیست مشخص شد در 84 مورد قبرس شمالی ارزان‌تر از قبرس جنوبی می‌باشد و مشخص است که باید این گونه باشد زیرا واحد پول قبرس شمالی لیر ترکیه است و واحد پول قبرس جنوبی یورو می‌باشد و این موضوع در قیمت گذاری اجناس بسیار موثر می‌باشد.

قبرس شمالی (لیر)

قبرس شمالی (یورو)

شرایط زندگی در قبرس شمالی و جنوبی

با توجه به آمار و اطلاعات به روز به دست آمده از سال 2022 می‌توان چنین استدلال کرد که هزینه زندگی در قبرس جنوبی به مراتب بالاتر از قبرس شمالی است. بسته به میزان درآمد که خواهید داشت تقریباً می‌توانید هر سبک زندگی که می‌خواهید را در قبرس شمالی داشته باشید.

در این جزیره کافه، سینما، رستوران‌ها و کلوپ‌هایی وجود دارد که همه بوجه‌ها و سلیقه‌ها برای افرادی که در این بخش قبرس زندگی می‌کنند را فراهم کرده است. همچنین باشگاه‌های ورزشی، کازینو، سالن‌های ورزشی عمومی، دیسکو، انجمن‌ها و کلوپ‌های ساحلی نیز وجود دارد.

مقایسه قبرس شمالی با جنوبی

تفاوت پاسپورت قبرس شمالی و جنوبی

کشور قبرس شمالی با توجه به اینکه جزو قاره و اتحاده اروپا محسوب می‌شود، اما این قضیه هنوز به صورت رسمی تایید نشده اما این اتفاق دور از انتظار نبوده و به زودی شاهد آن خواهیم بود. به همین دلیل فعلا با پاسپورت قبرس شمالی به 7 کشور بدون ویزا می‌توان سفر کرد. اما در آن طرف کشور قبرس جنوبی به صورت رسمی جزو اتحادیه اروپا بوده و با پاسپورت آن به 176 کشور به صورت بدون ویزا می‌توان سفر کرد. اما مزیت پاسپورت قبرس شمالی نسبت به پاسپورت قبرس جنوبی، سفر بدون ویزا به کشور‌های قدرتمند آمریکا و انگلستان است.

جمع بندی

قبرس مقصد مهاجرتی ارزان و مقرون‌به‌صرفه‌ای برای تحصیل و مخصوصاً اخذ تابعیت مضاعف برای سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر مورد توجه اکثر هموطنان ایرانی قرار گرفته است. از سوی دیگر عضویت این کشور در اتحادیه اروپایی (EU) نیز بر اهمیت اخذ اقامت این کشور بیش از پیش افزوده است. جهت آگاهی از فرآیند سرمایه‌گذاری و مهاجرت به قبرس شمالی می‌توانید با مشاورین و کارشناسان زبده ما در هلدینگ علایی در تماس باشید.

سوالات متداول

مردم در قبرس جنوبی، یونانی تبار هستند در حالی که مردم قبرس شمالی، ترک هستند. اما هر دو از نظر فرهنگی بیشتر به، فرهنگ اروپا نزدیک هستند.

واقعیت آنکه پس از تقسیم قبرس به دو بخش، دانشگاه‌های خوب دو کشور تقسیم شده‌اند. بنابراین هر دو بخش جزیره، گزینه مناسبی برای تحصیل هستند. اما قبرس شمالی از نظر سهولت برای ایرانیان، اعتبار مدرک اخذ شده و همچنین هزینه‌های تحصیل بسیار گزینه بهتری است.

در حالت کلی هزینه‌های زندگی، تناسب بین حقوق و مخارج، مالیات، معیشت و راحتی و… قبرس شمالی بهتر از قبرس جنوبی است.

بر خلاف برخی شایعات، این قضیه نه تنها ریسک نبوده بلکه بنا به رده‌بندی بهترین رسانه‌های اقتصادی دنیا، خرید ملک، زمین و… در قبرس شمالی از نظر اقتصادی و آینده‌ی درخشان برای آن یک تصمیم بسیار هوشمندانه نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر از جمله قبرس جنوبی می‌باشد.

مجموعه علایی با کادری مجرب و متخصص در زمینه مهاجرت و سرمایه‌گذاری با مشاوره‌های دقیق و کامل خود اینجاست تا در کناره شما از مبداً تا قلب دریای مدیترانه رهنمود شما باشد.

ارتباط با ما

09124256379
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =