بلوار آیت الله کاشانی،نبش خیابان رامین شمالی

برای اطلاعات بیشتر ما را دنبال کنید:

مردم قبرس شمالی

مردم قبرس شمالی

فهرست مطالب

تاریخ آخرین تغییرات: 28 دی 1402

رسم و رسومات جالب در قبرس شمالی چه هستند؟ معروف‌ترین خوانندگان و گروه‌های موسیقی در قبرس شمالی کدامند؟ با توجه به قدمت چند هزار ساله قبرس شمالی چه فرهنگ‌ها و آدابی در بین مردم رواج دارد؟

هلدینگ علایی

مردم قبرس شمالی، به کشور خود که قدمتی 9 هزار ساله دارد افتخار میکنند. فرهنگ مردم قبرس شمالی را می‌توان از مراسمات، رسم و رسومات و تاریخ غنی این کشور متوجه شد. قبرس شمالی، کشوری سرشار از افسانه‌ها و تاریخی با هزاران سال قدمت که باعث ایجاد تمدن‌های گوناگون در این کشور شده است. همچنین در این کشور مکان‌های تاریخی بسیاری است که دلیلی بر جذب جمعیت بسیاری از مهاجران و مسافران به این جزیره مدیترانه شده است.

فرهنگ مردم قبرس شمالی

درباره فرهنگ مردم قبرس شمالی

فرهنگ مردم قبرس شمالی متشکل از قدمت تاریخی این کشور و کشورهای اطراف مدیترانه است. همین موضوع باعث شده تا فرهنگ و آداب و رسوم مختلفی در این کشور جمع شوند تا کشوری جذاب را به‌وجود بیاورند. مهمترین چیزهایی که جوامع قبرس شمالی را مشخص می‌کند، تاریخ، سنت و فرهنگ است. من قصد دارم برخی از این موارد را بررسی کنم تا شما با برخی از خرافات، حقایق و راه‌های اسرارآمیز این کشور آشنا شوید. ممکن است برخی از آنها را بشناسید و از برخی دیگر شگفت زده شوید. برای شناخت بهتر فرهنگ مردم قبرس شمالی کافیست با ما در این مقاله همراه باشید:

رسومات در خانواده

خانواده اولویت اصلی در زندگی مردم قبرس شمالی است. والدین از فرزندان خود مراقبت می‌کنند تا زمانی که روی پاهای خود بلند شوند، سپس وقتی والدین پیر شدند، فرزندان از آن‌ها مراقبت می‌کنند و افراد مسن توجه خود را به نوه‌های خود معطوف می‌کنند. روابط گرم بین همه اعضای خانواده، از جمله اقوام دور، حفظ می‌شود. برای قبرسی‌ها، خانواده یک حلقه گرم از افراد نزدیک است که همیشه آماده مشاوره و کمک هستند. اعضای بزرگتر خانواده به دلیل سن و خِرد خود مورد احترام قرار می‌گیرند.

مردان به اعضای زن خانواده در هر سنی احترام می‌گذارند و از آنها محافظت می‌کنند. برای مردم این کشور که به تازگی با غریبه‌ها آشنا شده‌اند، بسیار معمول است که آنها را برای نوشیدنی به خانه‌های خود دعوت کنند. به طور کلی، مردم قبرس شمالی بسیار مهمان‌نواز هستند. پذیرفتن حداقل اندکی از آنچه به شما پیشنهاد می‌شود مودبانه تلقی می‌شود، حتی اگر آن را نخواهید. این بیشتر در مورد غذا و نوشیدنی صدق می‌کند، جایی که عمل شما تعیین می‌کند که آیا می‌توانید به عنوان خانواده مورد استقبال قرار بگیرید یا بی‌ادب تلقی کنید و دیگر هرگز از شما استقبال نکند.

گاهی اوقات این مهمان‌نوازی و علاقه واقعی به دیگران می‌تواند برای افراد خارجی کمی مزاحم به نظر برسد چونکه باید انتظار داشته باشید که در مورد روابط خانوادگی، حرفه و حتی جزئیات درآمدتان مورد بررسی قرار بگیرید. مردم قبرس شمالی نیز اهل گفتگو هستند و بلندتر و با حرکات دست و صورت بیشتر از مردم اروپایی‌های غربی صحبت می‌کنند. یک بحث دوستانه ممکن است برای افراد خارجی مانند یک بحث به نظر برسد، اما مطمئن باشید که به احتمال زیاد یک گفتگوی دوستانه و با اشتیاق است.

خانواده در قبرس شمالی
خانواده در قبرس شمالی

غذا و آشپزی

مردم قبرس شمالی به همان اندازه که عاشق آشپزی هستند، غذاهای خوشمزه و مقوی را دوست دارند. در خانواده‌ها غذا همیشه یک معامله بزرگ است. برخی از اعضای خانواده به غذاهای نفیس خود معروف هستند، به عنوان مثال در هر گردهمایی خانوادگی، همه از یک نفر دلمه نان (کوپپیا)، برگ درخت انگور بومی پر شده با ترکیبی خوشمزه از برنج، سبزی و گوشت چرخ کرده درخواست می‌کنند، این همان غذایی است که همه در جمع‌های خانوادگی منتظر آن هستند و به ندرت از یکی دیگر از اعضای خانواده خواسته می‌شود که این غذا را درست کند.

هیچ گردهمایی یا مهمانی خانوادگی بدون سفره‌ای پر از غذاهای باشکوه و عاشقانه کامل نمی‌شود. از مواد اولیه مانند نان پیتا و هوموس گرفته تا غذاهای بزرگ موساکا و بشقاب‌های پر شده از پنیر فتا بهشتی و بسته‌های زیتون بدون هسته.

قدمت برخی از سنت‌های آشپزی و غذاهای قبرس شمالی به بیش از 4000 سال می‌رسد. عید پاک ارتدوکس معمولاً یک یا دو هفته بعد از عید پاک(جشن‌های مسیحی) برگزار می‌شود. به طور سنتی تخم‌مرغ‌ها را می‌جوشاند و آن‌ها را به رنگ آبی، قرمز و سبز رنگ می‌کند که برای انجام یک بازی به نام Tsougrisma استفاده می‌شود، نام این بازی به معنای «کلیک کردن با هم» یا «درگیری» است. این باز به صورت دو نفره است، هر نفر یک تخم مرغ انتخاب می‌کند(فقط آنهایی که قرمز رنگ شده‌اند در این بازی استفاده می‌شود.) در برابر شخص دیگر تخم مرغ‌ها را بهم میزنند هر کس تخم مرغش نشکند، برنده است. رنگ قرمز نماد خون و قربانی مسیح بر روی صلیب است، در حالی که تخم مرغ نماد تولد دوباره است.

مردم قبرس شمالی
غذا در قبرس شمالی

ارزش‌های باستانی

مردم قبرسی باستان ارزش‌های وفاداری، شکوه، هوش و مهمان‌نوازی خود را در زندگی روزمره پیاده کردند. در حالی که این ارزش‌ها ممکن است ساده به نظر برسند، آنها به طور موثر یک تمدن را به فرهنگی تبدیل کردند که یکی از ارجاع‌ترین فرهنگ‌ها در تاریخ است.

خانواده برای قبرسی‌های باستان بسیار مهم بود. این تا حد زیادی به دلیل تأثیر خانواده‌ها بود که اعتقادات آنها از آن سرچشمه می‌گرفت. بسیاری بر این باور بودند که مخالفت با خانواده گناهی است که خدایان آن را نادیده گرفته‌اند و اعضای خانواده بدون توجه به جرمشان باید مورد احترام و بخشش قرار گیرند. وقتی به افتخار رسیدی در جامعه اهمیت بیشتری پیدا کردی، مورد احترام و اعتماد بقیه قرار می‌گیرند.

اعتقادات قبرس شمالی

دیر رسیدن

مردم قبرس شمالی به کندی و عادت به به تعویق انداختن کارها به روز بعد معروف هستند! وقت شناس بودن بخشی از شیوه زندگی مردم قبرس شمالی نیست. اگر گروهی از دوستان موافقت کرده باشند که مثلاً ساعت هفت شب با هم ملاقات کنند، اولین نفر از آنها ساعت هفت و بیست می‌رسد. مردم این کشور به ندرت عجله دارند و از هر دقیقه زندگی لذت می‌برند. به موقع بودن ممکن است یک فضیلت باشد، اما در قبرس به خوبی تمرین نمی‌شود. تأخیر 30 تا 45 دقیقه‌ای در یک تعامل اجتماعی غیر قابل قبول تلقی نمی‌شود، در واقع انتظار می‌رود.

در صف‌ها و مکان‌های عمومی هیچکس به فضای شخصی توجه خاصی نمی‌کند. یک قبرسی معمولی به ندرت از کسی که نزدیک او می‌ایستد یا با کیف او را لمس می‌کند عصبانی می‌شود(هرگز به مسائل حاشیه‌ای دقت نمی‌کنند). مردم قبرس شمالی عاشق ستایش یکدیگر هستند و مهمانان اغلب از خانه یا غذاها تعریف می‌کنند، اما ستایش همیشه صمیمانه است زیرا این مردم واقعاً می‌تواند ویژگی‌های مثبت را در همه چیز ببیند. در عین حال، آنها از انتقاد اجتناب می‌کنند و معتقدند که بهتر است ساکت بمانیم تا خلق و خوی کسی را خراب نکنیم.

زمان در قبرس شمالی

رسومات در عروسی

عروسی یکی از عجیب‌ترین و دوست داشتنی ترین مراسم‌ها در قبرس شمالی است؛ پر از آداب و رسوم است. عروس و داماد‌ها ماه‌ها طول می‌کشد تا برای این رویداد آماده شوند. در این مدت خانواده‌ها فرصتی برای شناخت بهتر یکدیگر دارند، در حالی که عروس و داماد تمام جزئیات مهم‌ترین روز زندگی خود را برنامه‌ریزی می‌کنند.

برخی از آداب در عروسی عبارتند از: پیچیدن روسری قرمز به دور زوجه، رقص لباس عروسی، گذاشتن تاج عروسی (استفنا) بر روی زوجه، تعویض حلقه‌های زناشویی و انداختن برنج به سمت تازه عروس به عنوان نمادی از باروری. برای خانم‌های مجرد بادام قندی و یک تکه روبان قرمز متبرّک را پیشنهاد می‌کنند تا آن را زیر بالش خود بگذارند و رویای مردی را ببینند که با آنها ازدواج خواهند کرد. مردان مجرد از این فرصت خوشحال هستند که همه خانم‌های مجرد را دور هم جمع شده و «کورته» یا همان لاس زدن را می‌توانند انجام دهند.

یکی از نکات برجسته هر عروسی در قبرس شمالی باید غذا باشد، چیزی که همه مهمانان مشتاقانه منتظر آن هستند. اگر می‌خواهید به محل ازدواج خودشان اشاره کنند، به مهمانان خود هنگام خروج از کلیسا بادام قندی تقسیم کنید یا از نان تشریفاتی در پذیرایی استفاده کنید، تا برای مهمانان خودشان بهترین لحظه را به ارمغان بیاورند تا هرگز فراموش نکنند. در قسمتی از پذیرایی، زوج خوشبخت به میدان رقص می‌روند، تا اولین رقص خود را به عنوان تازه ازدواج کرده انجام دهند. و همانطور که انجام می‌دهند، مهمانان این شانس را دارند که پولی را به لباس‌ عروس سنجاق کنند تا به آنها در هزینه عروسی و شروع زندگی خود کمک کنند.

عروسی در قبرس شمالی

رسم چشم بد

چشم بد غیرقابل انکار و در عین حال اسرارآمیزترین خرافات است که درصدی از مردم قبرس شمالی به آن اعتقاد دارند. این رسم همان رسم چشم نظر در ایران است؛ فردی که گفته می‌شود چشم بد را دریافت کرده یا به قول ما ایرانی‌ها چشم خورده است، دچار سردرد شدید و یک رشته «بدشانسی» می‌شود. علت این اتفاق نیت بد نسبت به شماست. اگر کسی برای شما آرزوی بیماری کند و در حین نگاه کردن به شما افکار بدی داشته باشد، ممکن است “چشم بد” پیدا کنید یا در واقع چشم بخورید.

مردم آگاهانه می‌توانند افکار منفی را برای شما آرزو کنند، اما قدرت چشم در این است که برخی افراد ناآگاهانه و بی‌گناه دیگران را نفرین می‌کنند. به همین دلیل است که برای دفع این نفرین و محافظت از خود در طول روز، مهم است که در جایی از بدن خود چشم بد(چشم نظر) داشته باشید. این‌ها به تزیینات رایج تبدیل شده‌اند و تقریباً همیشه آبی هستند و “ماتی” یا چشمی روی آنها نقاشی شده است.

از 3000 سال قبل از میلاد این ایده در فرهنگ باستانی نفوذ کرد. اگر کسی به خاطر موقعیت اجتماعی یا دارایی‌اش نسبت به دیگری حسادت می‌کرد، می‌توانست از روی حسادت خالص چشم بد به او افکند و گیرنده را با بدبختی مواجه کند. برای اجتناب از این نگاه، مردمان باستان شروع به پوشیدن طلسم یا جواهراتی کردند که نماد چشم بد در آنها گنجانده شده بود. نگاه بد به فردی که آن را انداخته بود منعکس می‌شد.

قبل از اینکه علم بتواند بسیاری از بدبختی‌ها مانند بدشانسی، بیماری، تصادف یا مشکلات زیست محیطی مانند خشکسالی یا بیماری را توضیح دهد، بسیاری از مردم این موقعیت‌های مضر را به نفرین نسبت می‌دادند. چشم بد پاسخی رایج به این سوال بود که «چرا چیزهای بد برای افراد خوب اتفاق می‌افتد؟»

رسم و رسومات در قبرس شمالی

موزیک در بین مردم قبرس شمالی

شهر های قبرس شمالی به‌طور منظم جشنواره‌هایی را برگزار می‌کنند که شامل اجرای خوانندگان و گروه‌های موسیقی محلی و بین‌المللی است. برخی از خوانندگان قبرس شمالی مانند Ziynet Sali و Işın Karaca حتی در ترکیه به شهرت رسیده‌اند. گروه ترک قبرسی Sıla 4 موسیقی را تولید کرد که برای هویت قبرس شمالی ضروری بود و همچنین در ترکیه شهرت یافت. موسیقی راک و پاپ در میان مردم قبرس شمالی محبوب است، خوانندگان و گروه‌های موسیقی مهم در این کشور شامل SOS و Fikri Karayel هستند.

موزیک در قبرس شمالی

موسیقی محلی

موسیقی محلی قبرس شمالی متشکل از انواع مختلفی از آهنگ‌های محلی است که به میزان محدودی تحت تأثیر موسیقی اروپا قرار گرفته است. از لحاظ تاریخی، مراسمات و عروسی‌ها در قبرس شمالی با استفاده از ویولن، طبل جام که در محلی به نام «داربوکا» شناخته می‌شود، زورنا و طبل‌های دیگر اداره می‌شود؛ و تعداد زیادی از آهنگ‌های سنتی بر اساس این میراث توسعه یافت.

از این آهنگ‌ها نه تنها برای سرگرمی در عروسی‌ها استفاده می‌شد، بلکه در مناسبت‌های خاص دیگر مانند: مراسم ختنه و مسابقات کشتی که گروهی به نام «اینس ساز» («گروه هیاهو») متشکل از یک نوازنده داربوکا، ویولن، نوازندگان تنبور و سنج اجرا می‌شدند. یک نکته جالب در تاریخ این کشور یعنی زمانی که جامعه بر اساس جنسیت تفکیک شده بود، ویولونیست‌های نابینا استخدام می‌شدند تا بیایند و در محله‌های زنان بنوازند، زیرا مردان اجازه دیدن آنها را نداشتند، این ویولونیست‌ها به «کومارسیلار هان» در نیکوزیا رفت و آمد می‌کردند.

موسیقی محلی قبرس شمالی را می‌توان به دو گروه دسته‌بندی کرد: türküs و oyun havaları، موسیقی‌ای که برای همراهی با رقص‌های محلی و سرگرمی در طول عروسی ساخته شده است.

فرهنگ مردم قبرس شمالی

موسیقی کلاسیک

در قبرس شمالی، هر دو سبک موسیقی کلاسیک غربی و عثمانی اجرا می‌شود.

ارکستر سمفونیک دولتی قبرس شمالی در سال 1975 تأسیس شد، اما تلاش‌ها برای توسعه و ترویج آن هرگز با موفقیت روبه‌رو نشد. در ابتدا قرار بود از 39 نوازنده تشکیل شود، اما اولین کنسرت خود را در صومعه بلاپایس در گیرنه با 61 نوازنده که همگی جزو مردم قبرس شمالی بودند، برگزار شد. صومعه بلاپایس میزبان جشنواره‌های بین المللی موسیقی کلاسیک، و در سکوی مهم موسیقی کلاسیک در نظر گرفته می‌شود.

فستیوال بین‌المللی موسیقی قبرس شمالی همچنین یک رویداد مهم موسیقی است که در ماه‌های سپتامبر و اکتبر در صومعه بلاپایس، شهر باستانی سالامیس و قلعه گیرنه برگزار می‌شود و کنسرت‌ها و نمایش‌های موسیقی کلاسیک، تانگو، راک سمفونیک، ارکسترهای مجلسی، فلامنکو و موسیقی رومی اجرا می‌شد. نیکوزیا شمالی ارکستر شهرداری Lefkoşa خود را دارد، که در فضاهای باز مانند پارک‌ها و میدان‌ها اجرا می‌کند و همچنین میزبان جشنواره سالانه جاز شهر دیواری است.

اولین مؤسسه موسیقی کلاسیک عثمانی در قبرس شمالی در سال 1924 تأسیس شد و Darul-Elhan نام داشت که درگیر آموزش و نمایش بود و در سال 1953 منحل شد و چندین گروه جایگزین آن شدند. در سال 1985، گروه Choir موسیقی دولتی ترکیه برای نهادینه کردن رسمی فعالیت‌ها تأسیس شد. گروه Choir هنوز فعال است و اغلب کنسرت‌هایی را در سراسر قبرس شمالی برگزار می‌کند.

رقص در بین مردم قبرس شمالی

شهرهای قبرس شمالی به‌طور منظم جشنواره‌هایی را برگزار می‌کنند که شامل اجرای خوانندگان و گروه‌های موسیقی محلی و بین‌المللی است. برخی از خوانندگان قبرس شمالی مانند Ziynet Sali و Işın Karaca حتی در ترکیه به شهرت رسیده‌اند. گروه ترک قبرسی Sıla 4 موسیقی را تولید کرد که برای هویت قبرس شمالی ضروری بود و همچنین در ترکیه شهرت یافت. موسیقی راک و پاپ در میان مردم قبرس شمالی محبوب است، خوانندگان و گروه‌های موسیقی مهم در این کشور شامل SOS و Fikri Karayel هستند.

فرهنگ مردم قبرس شمالی

رقص محلی

فرهنگ رقص در قبرس شمالی دارای تنوع زیادی از رقص‌های محلی با تأثیرات مختلف، از جمله نسخه‌های مختلف کارسیلاماس، جفتتلی و زیبک است. تعداد مشخصی از رقص‌های محلی قبرس شمالی وجود ندارد و رقص‌ها در مناطق مختلف نام‌ها و سبک‌های متفاوتی دارند. رقص‌ها می‌تواند منحصراً برای مردان، زنان یا برای گروه‌های مختلط باشد. این رقص‌های محلی در گذشته همراه با موسیقی محلی، بخش مهمی از عروسی‌ها بود و نقوشی از سرگرمی‌های سنتی، سبک زندگی و مناسبت‌های مهم را به همراه دارند. یک سنت رقص عامیانه که هنوز در میان مردم قبرس شمالی وجود دارد «testi oyunu» است که در آن یک دیگ سفالی با سکه، بادام، کشمش و آب نبات قبل از عروسی توسط مادر و همسر عروس و زنان جوان پر می‌شود. دور گلدان برقصید و در نهایت در حین رقص آن را بشکنید. سپس آب نبات‌های پراکنده توسط بچه‌ها برداشته می‌شود.

از دهه 1980، به دلیل فعالیت‌های فشرده گروه‌های رقص محلی که توسط وزارت آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و انجمن‌های مختلف تأسیس شده‌اند، رقص‌های محلی سنتی در قبرس شمالی احیا شده است. این امر منجر به احیای سنت‌های فراموش شده قبلی مانند رقص «شب حنا» شده است و همچنین راه را برای تمرین رقص ترکیبی مردان و زنان که به طور سنتی تنها به یک جنسیت مرتبط است، مانند “testi oyunu” هموار کرده است. گروه‌های رقص محلی مردم قبرس شمالی سنت‌های خود را در جشنواره‌هایی در چندین کشور اروپایی انجام می‌دهند. از دهه 1980، این کشور جشنواره‌ها و مسابقات بین‌المللی رقص محلی را در Trikomo/İskele و Gönyeli برگزار کرده است. اولین انجمن رقص و فولکلور محلی در قبرس شمالی، HASDER، در سال 1977 تأسیس شد.

موسیقی کلاسیک

دانشگاه‌های قبرس شمالی منابع تنوع از نظر رقص هستند، زیرا شب‌هایی را برگزار می‌کنند که در آن دانشجویان از ده‌ها کشور و قاره، رقص‌های سنتی خود را اجرا می‌کنند.

قبرس شمالی میزبان جشنواره‌های رقص سالانه در سبک‌های مختلف است. سالسا جام یک جشنواره سالانه رقص است که در گیرنه برگزار می‌شود و جشنواره بین‌المللی تانگو در قبرس شمالی هر ساله در صومعه بلاپاییس برگزار می‌شود که توسط انجمن فرهنگ و هنر تانگو قبرس شمالی برگزار می‌شود. نمایش‌هایی از سبک‌های دیگر رقص، مانند رقص سنتی چینی، گاهی اوقات برگزار می‌شود.

چندین فعالیت رقص مدرن نیز در نیکوزیا شمالی، جایی که تعدادی مدرسه رقص تأسیس شده است، انجام می‌شود. نمایش‌های موزیکال و رقص مشهور بین المللی در مقابل تماشاگران شلوغ در مرکز فرهنگ و کنگره آتاتورک اجرا می‌شود. در سال 2010، نیکوزیا شمالی بخشی از فعالیت بین‌المللی Earthdance بود که هزاران نفر از مردم محلی شاهد آن بودند.

رسانه‌ها در قبرس شمالی

تلوزیون

قبرس شمالی دارای چهارده کانال تلویزیونی است که اغلب توسط ایستگاه‌های رادیویی متعلق به همان شرکت همراه است. از این میان، BRT که دو کانال و ایستگاه‌های رادیویی زیادی دارد، تلویزیون دولتی است. BRT همچنین قدیمی‌ترین کانال تلویزیونی قبرس شمالی است. در سال 1963 به عنوان یک ایستگاه رادیویی تأسیس شد و اولین برنامه تلویزیونی خود را در سال 1976 راه اندازی کرد. چندین شبکه تلویزیونی قبرس شمالی با احزاب یا ایدئولوژی‌های سیاسی همسو هستند و بر اساس ایدئولوژی خود برنامه و گزارش می‌سازند نه برای منافع اقتصادی یا تبلیغات. یکی دیگر از عواملی که تلویزیون قبرس شمالی را به شدت سیاسی می‌کند، منافع سیاسی صاحبان کانال‌های تلویزیونی است، علی‌رغم اینکه قانون ترک‌های قبرس مالکیت بیش از 20 درصد از سهام یک کانال را ممنوع می‌کند.

سینما

آناهتر (کلید) که در سال 2011 منتشر شد، اولین فیلم تمام‌قدی بود که به طور کامل در قبرس شمالی تولید شد. برخی تولیدات مشترک دیگر نیز انجام شده است. محصول مشترک قبرس شمالی، ترکیه، بریتانیا و هلند، نام این نمایش «رمز ونوس» است که در جشنواره فیلم کِن در سال 2012 به نمایش درآمد. درویش زعیم کارگردان و فیلمنامه‌نویس با فیلم گل (چامور) در سال 2003 که برنده جایزه یونسکو در جشنواره فیلم ونیز شد به شهرت رسید.

فیلم مستند Kayıp Otobüs (اتوبوس گمشده) به کارگردانی فوزی تاشپینار، روزنامه نگار قبرس شمالی، از تلویزیون TRT و همچنین شرکت در جشنواره فیلم بوستون در سال 2011 پخش شد. این فیلم داستان یازده کارگر قبرس شمالی را روایت می‌کند که محل زندگی خود را ترک کردند است.

صنایع دستی مردم قبرس شمالی

توری Lefkara شکل مهمی از گلدوزی در قبرس شمالی است و در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود. قبل از سال 1974 در دهکده مختلط پانو لفکارا تولید می‌شد. پس از تهاجم، توسط پناهندگان قبرس شمالی به شمال آورده شد، جایی که در همه جا محبوب شد و فروش آن در مرکز تاریخی نیکوزیا شمالی، در بویوک هان و آراستا آغاز شد. اعتقاد بر این است که توری Lefkara بیش از 700 سال قدمت دارد و ترکیبی از فرهنگ ونیزی و قبرسی است.

توری Lapta که به نام «هساپ ایشی» نیز شناخته می‌شود، یک صنایع دستی منحصراً قبرسی است و بیشتر توسط مردم قبرس شمالی در اطراف لاپیتوس انجام می‌شود. ریشه در قرن نوزدهم دارد و الگوهای منحصر به فردی دارد. «کوزا ایشی» که از پیله‌های ابریشمی کاترپیلار درست می‌شود، یکی دیگر از صنایع دستی منحصر به فرد قبرس است که در آن پیله‌ها در سینی‌هایی با طرح‌های منحصربه‌فرد بریده و گلدوزی می‌شوند.

ساختن سبدها و زیورآلات یکی از صنایع دستی رایج در قبرس شمالی است. سستا یک محصول منحصربه‌فرد که به‌طور سنتی توسط زنان قبرسی بافته می‌شود، که یک تابه با طراحی منحصربه‌فرد با طرح‌های اصلی است که از ساقه نوعی گندم درست می‌شود. یکی از صنایع دستی مهم و نمادین سنتی در فرهنگ قبرس شمالی، ساختن صندلی از نی است. این صندلی ها به طور سنتی در همه جا در خانه ها وجود داشتند، جایی که مبلمان استاندارد در نظر گرفته می‌شدند. با این حال، این صنایع دستی در حال حاضر به دلیل رقابت با صندلی‌های پلاستیکی و کارهای دقیق در معرض خطر انقراض است.

صنایع دستی سنتی در قبرس شمالی معمولاً توسط دوره‌های روستای زنان، که توسط دولت و شهرداری‌ها سازماندهی می‌شود، آموزش داده می‌شود و در مراکز فرهنگی به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین دوره‌هایی برای همه وجود دارد که توسط شهرداری‌ها و برخی انجمن‌ها ترویج و تولید صنایع دستی سازماندهی می‌شوند. با این حال، بیشتر اشکال گلدوزی هنوز هم به عنوان کار زنانه محسوب می‌شود.

صنایع مردم قبرس شمالی

ورزش در قبرس شمالی

پنج استادیوم در قبرس شمالی وجود دارد که ظرفیت هر کدام از 7000 تا 30000 است. محبوب‌ترین ورزش در قبرس شمالی فوتبال است. بیش از 29 فدراسیون ورزشی در قبرس شمالی با تعداد 13838 ثبت شده و 6054 ورزشکار ثبت نام شده برای تکواندو، کاراته، آیکیدو، کوراش عضو وجود دارد. تیم ملی فوتبال قبرس شمالی در حال حاضر در رتبه بندی Elo در رتبه 109 قرار دارد.

همچنین باشگاه ورزشی بشپارمک در لیگ برتر هندبال ترکیه بازی می‌کند. ورزش‌های آبی مانند موج سواری، جت اسکی، اسکی روی آب و قایقرانی نیز در سواحل سراسر خط ساحلی قبرس شمالی در دسترس هستند. قایقرانی به ویژه در Escape Beach Club، در نزدیکی گیرنه یافت می‌شود.

استادیوم قبرس شمالی

جمع بندی

در این مقاله همراه ما بودید تا با فرهنگ، آداب و رسوم، مراسمات و…. مردم قبرس شمالی آشنا شوید. با توجه به مطالب گفته شده می‌توانید متوجه این داستان بشوید که مردم قبرس شمالی به ایرانیان بسیار شبیه هستند و تقریبا در بسیاری از آداب و رسومات مانند اهمیت زیاد خانواده، احترام گذاشتن به بزرگ‌تران، برخورد صمیمانه با دیگران یا به اصطلاح خودمان خاکی بودن، معاشرتی بودن و… که همه این خصوصیات اخلاقی را در بین ایرانیان هم زیاد هستش. قبرس شمالی به تازگی به عنوان مقصدی جذاب برای مهاجرت و سرمایه‌گذاری در بین ایرانیان شناخته شده است و شما در صورتی که اطلاعات کامل‌تر و جامع‌تری از این قبرس شمالی می‌خواهید، می‌توانید با کارشناسان هلدینگ علایی ارتباط بگیرید تا از شرایط این کشور به‌طور کامل پی ببرید.

مجموعه علایی با کادری مجرب و متخصص در زمینه مهاجرت و سرمایه گذاری با مشاوره های دقیق و کامل خود در خدمت شماست تا شمارا از مبدا تا قلب دریای مدیترانه یاری کند.

ارتباط با ما

09124256379
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =