بلوار آیت الله کاشانی،نبش خیابان رامین شمالی

برای اطلاعات بیشتر ما را دنبال کنید:

غذا های قبرس شمالی

بهترین غذای قبرس شمالی

فهرست مطالب

تاریخ آخرین تغییرات: 7 بهمن 1402

در این مقاله ما همراهتان هستیم تا شما را با غذاهای قبرس شمالی که یکی از علل جذب توریست است، آشنا کنیم. یکی از عوامل مهم برای مهاجرت، غذا‌ها و نوشیدنی‌های کشور مقصد است. همچنین ممکن است که با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه شما کاملاً متفاوت باشد.

اکثر غذاهای قبرس شمالی بسیار نزدیک به مزاج ما ایرانیان بوده و عموماً غذا‌های گوشتی را خیلی بیشتر می‌پسندند، از جمله این غذا‌ها می‌توان به: شفتالی کباب، تاووک کباب، کوفته کباب، کوفته قبرسی و… اشاره کرد.

همچنین در قبرس شمالی، غذا‌های بومی و بین المللی پیدا می‌کنید، اما پیشنهاد می‌کنیم در زمان مهاجرت یا سفر به قبرس شمالی حتما از غذا‌های مخصوص آنجا استفاده کنید و لذت ببرید. همچنین در این مقاله غذاهایی برای ایرانیان قبرس شمالی معرفی شده است.

انواع غذا‌های قبرس شمالی

1. هالومی

هالومی (Halloumi) یک غذای خوشمزه و معروف در قبرس شمالیست، که در گذشته‌های نه چندان دور در تهیه آن از ترکیب شیر بز و گوسفند استفاده می‌شد، اما در حال حاضر برای درست کردن آن از شیر گاو هم در مواد اولیه و تشکیل دهنده هالومی استفاده می‌شود. در میان پیش غذاهای قبرس شمالی، شاید هالومی حرف اول را بزند و به عنوان خوشمزه‌ترین غذا شناخته شود.

هالومی به عنوان پیش غذای بسیار خوشمزه‌ای شناخته می‌شود. پایه و اساس این غذا یعنی هالومی را، پنیری با همین نام تشکیل می‌دهد. این پنیر با پنیرهای عادی که تا به حال از آن استفاده می‌کردید، تفاوت‌های اساسی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به حسابی سرخ و برشته بودن آن اشاره کرد.

البته استفاده از انواع سس‌ها و سبزیجات در تولید آن هم نباید دست کم گرفته شود. این پیش غذای خوشمزه را معمولاً مردم این کشور در ماه‌های گرم سال به همراه چند قاچ هندوانه میل می‌کنند و از آن لذت می‌برند. دلیل آن هم این است که این پیش غذای مقوی، می‌تواند انرژی بخش و خنک کننده باشد. در صورت سفر یا مهاجرت به قبرس شمالی حتما از این غذا پیشنهاد می‌شود.

غذا های قبرس شمالی

2. سولاکی

در میان غذاهای معروف قبرس شمالی، که از آن‌ها صحبت می‌کنیم نباید سوولاکی، یک کباب خوشمزه را فراموش کنیم! سوولاکی (Souvlaki) برای دوست داران کباب می‌تواند یک وعده کامل و بی‌نهایت خوشمزه باشد. 

این غذا که به عنوان یک فست فود یونانی در قبرس شمالی شناخته می‌شود، از تکه‌های کوچک گوشت درست شده و گاهی اوقات بنا بر میل مشتری و یا آشپز به آن سبزیجاتی هم اضافه می‌شود. اگر می‌خواهید که سوولاکی بیشتر به شما بچسبد، توصیه می‌کنیم که حتماً خوردن آن را با نان پیتا، سیب‌زمینی سرخ کرده و لیمو امتحان کنید.

غذا های قبرس شمالی

3. کوپپیا

کوپپیا (Koupepia) همان دُلمه خودمان است که جزء، غذاهای سنتی قبرس هم به حساب می‌آید. اگر در قبرس بودید و هوس دُلمه مادربزرگتان را کردید، بهتر است که به اولین رستوران سر بزنید و یک کوپپیا سفارش دهید. این غذا که یک دلمه خاص با مواد اولیه‌ای همچون گوجه فرنگی، انواع سبزی، گوشت چرخ کرده، برنج، روغن زیتون، فلفل سیاه، نمک، آبلیمو، پیاز و… است.

به عنوان یکی از بهترین غذاهای سنتی این کشور به حساب می‌آید، که در انواع مهمانی‌ها و دورهمی‌ها می‌توانید آن را پیدا کنید. این غذا در یونان به نام دلمه شناخته می‌شود، اما در قبرس نام کوپپیا می‌گیرد. با توجه به این که برای درست کردن دلمه، از برگ‌های درخت انگور استفاده می‌شود، شما می‌توانید طعم یک غذا از دل طبیعت را بچشید.

غذا های قبرس شمالی

4. استیفادو

در میان معروف‌ترین غذاهای قبرس شمالی؛ معمولاً کمتر غذایی پیدا می‌شود که قدمت آن به زمان حکومت عثمانی‌ها و پادشاهی قسطنطنیه برسد. در این میان استیفادو (Stifado) یک غذای 700 ساله است، که بعد از سقوط حکومت قسطنطنیه و قبل از حمله عثمانی توسط ونیزی‌ها به یونان برده شد.

جالب اینجاست، که باتوجه به ریشه یونانی استیفادو شاهد حضور آن در مراسمات سنتی و قدیمی کشور قبرس شمالی هستیم. استیفادو که جزء غذاهای معروف قبرس شمالی به حساب می‌آید باتوجه به سبک و سیاق خاص مردم این کشور پخت و پز می‌شود.

غذا های قبرس شمالی

5. شفتلیا

شفتلیا (Sheftalia)، یکی از غذاهای سنتی قبرس است که اگر عاشق یا طرفدار غذاهای فست فودی باشید! بدون شک از آن لذت خواهید برد. این غذا که طرفداران زیادی در اکثر کشورهای دنیا دارد، به عنوان یک غذای اصیل در قبرس شمالی شناخته می‌شود.

گردشگران زیادی در این کشور وجود دارند که شیفته شفتلیا شده‌اند و دوست دارند در وعده‌های غذایی خود تا زمانی که در قبرس حضور دارند، این غذا را میل کنند. این غذا با سوسیس‌ها بر روی زغال کبابی و به همراه سبزیجاتی مثل پیاز و جعفری، گوجه فرنگی و… سرو می‌شود.

غذا های قبرس شمالی

6. کلفتیکو

در لیست بهترین غذاهای قبرس شمالی، نمی‌توانید نام کلفتیکو را پیدا نکنید. این غذا با ریشه‌ای یونانی تبدیل به یکی از بهترین غذاهای موجود در قبرس شمالی شده و برای پختن آن از گوشت بره، سیب زمینی سرخ شده استفاده شده‌ است.

شما می‌توانید این غذا را که در آن گوشت بره به صورت نرم و لطیف پخته شده را در هر جای قبرس که بخواهید میل کنید! اگر گیاه‌خوار نباشید، محال است از طعم این غذا خوشتان نیاید.

غذا های قبرس شمالی

7. افیلیا

یکی از غذاهای خاص و لاکچری قبرس شمالی که کمتر کسی پیدا می‌شود که بتواند توانایی مالی برای خرید و استفاده از آن را داشته باشد، افیلیا است. افیلیا، یکی از غذاهای لاکچری این کشور به حساب می‌آید که برای تهیه آن لازم است که گوشت خوک را در مرینیت مخصوص به آرامی بپزیم.

شما می‌توانید این غذای خوشمزه را در اکثر رستوران‌های قبرس شمالی پیدا کنید و نوش جان کنید. در رابطه با این غذا به یاد داشته باشید؛ که پختن آن ممکن است که ساعت‌ها طول بکشد.

غذا های قبرس شمالی

8. پستیستیو

پستیستیو (Pastitsio)، غذایی خوشمزه و شبیه لازانیاست که طعم و مزه آن را هر گردشگری دوست دارد. و با ذائقه ما ایرانیان کاملا سازگار است. این غذا هم که ریشه یونانی داشته و از جزیره یونان به قبرس نقل مکان کرده‌ است، یک غذای سنتی در این منطقه به حساب می‌آید که در جشن‌ها، دورهمی‌ها و مهمانی‌ها از آن به وفور استفاده می‌شود.

این غذا به شکل‌ها و روش‌های مختلف پخته می‌شود؛ اما در تمامی این دستور پخت‌ها مواد اولیه‌ای مثل دارچین، جعفری، نعنا طعم‌دار، گوشت، پاستا و پنیر استفاده می‌شود. اگر بعد از مهاجرت برای تحصیل، کار یا زندگی به قبرس شمالی به یک مهمانی دعوت شدید، احتمالا بتوانید یک پستیستیو خوشمزه نوش جان کنید و از آن لذت ببرید.

غذا های قبرس شمالی

9. اکمک کادایف

هنگامی که صحبت از غذاهای قبرس شمالی می‌شود، نباید به هیچ وجه دسر اکمک کادایف (Ekmek Kadayif) را فراموش کرد. این دسر خوشمزه با طعم فوق العاده و شگفت انگیزی که دارد با آرد، شکر، تخم‌مرغ، شیر و… درست می‌شود.

اگر می‌خواهید که غذایتان به راحتی هضم شود، توصیه می‌کنیم که حتماً اکمک اکادایف را امتحان کنید. این دسر خوشمزه در هنگام عصر هم می‌تواند همراه با یک فنجان چای و یا قهوه هم میل شود تا خستگی یک روز کاری یا شلوغ را از شما بگیرد.

غذا های قبرس شمالی

10. کوپس

اگر بخواهیم یکی از فوق العاده‌ترین و شگفت انگیز‌ترین غذاهای معروف قبرس شمالی را به شما معرفی کنیم، بدون شک کوپس (Koupes) در این لیست قرار می‌گیرد. این غذا که در واقع به نوعی یک مدل از کروکت است؛ معمولاً به عنوان پیش غذا از آن یاد می‌شود. کوپس که پوسته بیرونی آن از گندم، آرد، آب، روغن و کمی نمک درست شده بسیار خوشمزه بوده، چرا که در درون آن از موادی مثل خمیر با گوشت چرخ کرده، جعفری، پیاز، انواع ادویه و… پر می‌شود.

اگر می‌خواهید که خاطره خوردن این غذا را برای همیشه به یاد داشته باشید، توصیه می‌کنیم که برای امتحان کوپس به یک رستوران ساحلی مراجعه کنید و در آن جا این غذا را امتحان کنید. اگر هم به عنوان مهاجر در این کشور حضور دارید، می‌توانید با پرسیدن دستور پخت آن خودتان اقدام به درست کردن این غذای لذیذ کنید.

غذا های قبرس شمالی

11. مزه

مزه (Meze) در واقع یک نوع غذا نیست، بلکه شکل‌ها و اقسام مختلفی از: انواع پیش غذاهای سرد و گرم است که در یک سینی چیده می‌شود. شما می‌توانید در سینی مزه، انواع غذاهای دریایی، هالومی، افیلیا، کلفتیکو و… را پیدا کنید. اگر می‌خواهید که طعم‌های متفاوت را در آن واحد تست کنید؛ بدون شک انتخاب مزه می‌تواند کار صحیح و درستی باشد.

غذا های قبرس شمالی

برترین غذاهای قبرس شمالی

غذای ملی قبرس شمالی

فاسولادا یک سوپ/خورش لوبیا سفید و سبزیجات است که اغلب به عنوان غذای ملی قبرس در نظر گرفته می‌شود. سیب زمینی، هویج، کرفس، پیاز، سس گوجه فرنگی، لوبیا خشک تازه و مقدار زیادی روغن زیتون، این غذای محبوب را به بخش مهمی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای تبدیل کرده است.

غذای قبرس شمالی

مشهورترین غذای قبرس شمالی

هلومی احتمالاً مشهورترین غذای قبرس شمالی است که محبوبیت آن در بسیاری از کشورهای اروپا و خاورمیانه گسترش یافته است. که در قسمت قبلی در مورد این غذای مشهور توضیح خلاصه‌ای دادیم.

مک دونالد در قبرس شمالی

مک دونالد بزرگ‌ترین فست فود زنجیره‌ای دنیا که طرفداران زیادی بین مردم دنیا و ایرانیان دارد. این رستوران معروف داخل کشور قبرس شمالی هم شبعه دارد که هزینه سرو یک وعده در رستوران معروف و مشهور مک دونالد در قبرس شمالی حدود 190 لیر است.

جمع بندی

در این مقاله همراه هلدینگ علایی بودید تا با غذاهای قبرس شمالی آشنا شوید و هر کدام را به صورت جداگونه بررسی کردیم. همچنین در قبرس شمالی می‌توانید از رستوران‌ها و کافه‌های معروفی مثل KFC، مک دونالد، استارباکس و… استفاده کنید و در کنار همه این موارد رستوران‌های ایرانی زیادی وجود دارد، و هموطنان عزیزمان که ساکن قبرس شمالی هستند می‌‌توانند از این رستوران‌ها استفاده کنند. همچنین در صورت مهاجرت به قبرس شمالی می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مجموعه علایی با کادری مجرب و متخصص در زمینه مهاجرت و سرمایه گذاری با مشاوره های دقیق و کامل خود در خدمت شماست تا شمارا از مبدا تا قلب دریای مدیترانه یاری کند.

ارتباط با ما

09124256379
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − یک =