بلوار آیت الله کاشانی،نبش خیابان رامین شمالی

برای اطلاعات بیشتر ما را دنبال کنید:

فهرست مطالب

تاریخ آخرین تغییرات: 28 دی 1402

معرفی شهر فاماگوستا

در این مقاله با معرفی شهر فاماگوستا در خدمت شما عزیزان هستیم. فاماگوستا (Famagusta) یک شهر بندری در ساحل شرقی قبرس، و زمانی مهم‌ترین مرکز تجاری جزیره بود. از نظر جغرافیایی سمت قبرس شمالی بوده و در این کشور به رسمیت شناخته شد. امروزه جمعیت این شهر حدود 45 هزار نفر است. قدم زدن در مناظر فاماگوستای قدیمی با آب‌و‌هوای مدیترانه مورد توجه مسافران است. شهر فاماگوستا در گذشته رویداد‌های تاریخی زیادی داشته و بسیار تاریخی است، به همین علت بناها و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که هر ساله مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند از همین رو شهر فاماگوستا یکی از توریستی‌ترین شهرهای قبرس شمالی است.

معرفی شهر فاماگوستا
نمایی از شهر فاماگوستا

تاریخچه شهر فاماگوستا

این شهر در حدود سال 274 قبل از میلاد، پس از آسیب جدی به سالامیس در اثر زلزله، توسط بطلمیوس دوم فیلادلفوس تأسیس شد و به نام خواهرش «آرسنوئه» نامگذاری شد. آرسینو در قرن اول قبل از میلاد توسط استرابون در جغرافیای خود به عنوان یک شهر ماهیگیری توصیف شده است. این روستا برای مدت طولانی یک دهکده ماهیگیری کوچک باقی ماند. بعدها در نتیجه تخلیه تدریجی سالامیس به دلیل تهاجم اعراب به رهبری معاویه اول، به بندری کوچک تبدیل شد.

شهر فاماگوستا در قرون وسطی

نقطه عطف فاماگوستا در سال 1192 با شروع حکومت لوزیگنان بود. در این دوره بود که فاماگوستا به عنوان یک شهر تمام عیار توسعه یافت. اهمیت آن برای مدیترانه شرقی به دلیل بندر طبیعی و دیوارهایی که از شهر داخلی آن محافظت می‌کردند، افزایش یافت. جمعیت آن شروع به افزایش کرد. این توسعه در قرن سیزدهم شتاب گرفت زیرا این شهر به مرکز تجارت شرق و غرب تبدیل شد. هجوم پناهندگان مسیحی که از سقوط عکا (1291) در فلسطین فرار کردند، آن را از یک روستای کوچک به یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان مسیحیت تبدیل کرد.

در سال 1372 بندر توسط جنوا و در سال 1489 توسط ونیز تصرف شد. این فعالیت تجاری فاماگوستا را به مکانی تبدیل کرد که تجار و صاحبان کشتی در آن زندگی تجملی داشتند. در اواسط قرن چهاردهم، فاماگوستا ثروتمندترین شهروندان جهان را داشت. این عقیده که ثروت مردم را می‌توان با کلیساهایی که ساختند اندازه‌گیری کرد، الهام بخش این بازرگانان شد تا کلیساهایی به سبک‌های مختلف ساخته شوند. این کلیساها که هنوز هم وجود دارند، دلیلی شدند که فاماگوستا به “منطقه کلیساها” معروف شد. توسعه شهر بر زندگی اجتماعی افراد ثروتمند متمرکز بود و بر کاخ لوزیگنان، کلیسای جامع، میدان و بندر متمرکز بود.

فاماگوستای عثمانی

در 1570-1571، فاماگوستا آخرین سنگر در قبرس ونیزی بود که در مقابل ترکان تحت رهبری مصطفی پاشا مقاومت کرد. در برابر محاصره سیزده ماهه و بمباران وحشتناک مقاومت کرد تا اینکه سرانجام پادگان تسلیم شد. نیروهای عثمانی 50000 نفر از جمله پسر مصطفی پاشا را از دست داده بودند. اگرچه در شرایط تسلیم مقرر شده بود که نیروهای ونیزی اجازه بازگشت به خانه خود را داشته باشند، فرمانده ونیزی، مارکو آنتونیو براگادین، زنده کشته شد، ستوانش تیپولو به دار آویخته شد و بسیاری از مسیحیان دیگر کشته شدند.

با ظهور حکومت عثمانی، لاتین‌ها موقعیت ممتاز خود را در فاماگوستا از دست دادند و از شهر اخراج شدند. بومیان یونانی قبرسی ابتدا مجاز به مالکیت و خرید ملک در شهر بودند، اما در سالهای 1573-1574 از شهر محصور شده تبعید شدند و مجبور شدند در خارج از منطقه ساکن شوند که بعداً به واروشا تبدیل شد. خانواده‌های ترک از آناتولی در شهر محصور شده اسکان داده شدند، اما نتوانستند ساختمان‌هایی را که قبلاً میزبان جمعیت 10000 نفری بودند، پر کنند. این امر باعث کاهش شدید جمعیت فاماگوستا شد. بازرگانان فاماگوستا، که عمدتاً متشکل از لاتین‌هایی بودند که اخراج شده بودند، در لارناکا اسکان داده شدند و با رونق گرفتن لارناکا، فاماگوستا اهمیت خود را به عنوان یک مرکز تجاری از دست داد. با گذشت زمان، واروشا به دلیل موقعیتش دور از باتلاق‌ها به یک شهر کشاورزی پررونق تبدیل شد، در حالی که شهر محصور شده ویران باقی ماند.

در شهر محصور شده، برخی از ساختمان‌ها برای تامین منافع جمعیت مسلمان تغییر کاربری دادند: کلیسای جامع سنت نیکلاس به یک مسجد (که اکنون به نام مسجد لالا مصطفی پاشا شناخته می‌شود.)، یک بازار توسعه یافت، حمام‌های عمومی، فواره‌ها و یک مدرسه الهیات برای پاسخگویی به نیازهای ساکنان ساخته شد. خیابان‌های بن‌بست، یکی از ویژگی‌های شهری عثمانی، به شهر وارد شد و روحیه جمعی ایجاد شد که در آن تعداد کمی از خانه‌های دو طبقه که در آن طبقه کوچک بالا زندگی می‌کردند، با خانه‌های یک طبقه گسترده همزیستی داشتند.

دیوارهای فاماگوستا
دیوارهای اطراف فاماگوستا

علت نامگذاری شهر فاماگوستا

نام شهر فاماگوستا در گذشته آرسینو بود. آرسینو یکی از ملکه‌های یونانی بوده که خود یونانی‌ها در کتاب قرن سوم، شهر فاماگوستا را به نام Ammochostos معرفی کرده بودند. این کلمه به معنی پنهان شده در شن است که به فرانسوی Famagusta و به ایتالیایی Famagouste است. که به همین علت این نام را روی شهر فاماگوستا گذاشتن. همچنین در زبان ترکی به این شهر Gazimağusa نیز می‌گویند. Gazi در زبان ترکی به معنای جنگجو است.

اقتصاد شهر فاماگوستا

فاماگوستا مرکز تجاری مهم قبرس شمالی است. عمده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در این شهر گردشگری، آموزش، ساخت و ساز و تولید صنعتی است. این بندر 115 هکتاری رایگان دارد که مهمترین بندر قبرس شمالی برای سفر و تجارت است. این بندر منبع مهم درآمد و اشتغال برای شهر است، اگرچه حجم تجارت آن به دلیل تحریم قبرس شمالی محدود شده است. مکان‌های تاریخی آن، از جمله شهر محصور شده، سالامیس، قلعه اتللو و کلیسای سنت بارناباس، و همچنین سواحل شنی اطراف آن را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است. همچنین تلاش‌هایی برای جذاب‌تر کردن شهر برای کنگره‌های بین‌المللی در حال انجام است.

دانشگاه مدیترانه شرقی نیز یک کارفرمای مهم است و درآمد و فعالیت قابل توجهی و همچنین فرصت هایی را برای بخش ساخت و ساز فراهم می‌کند. این دانشگاه همچنین نیروی کار واجد شرایطی را ایجاد می‌کند که صنعت شهر را تحریک می‌کند و صنعت ارتباطات را قابل دوام می‌کند. این شهر دارای دو منطقه صنعتی است: منطقه صنعتی بزرگ و منطقه صنعتی کوچک. این شهر همچنین دارای یک بندر ماهیگیری است، اما زیرساخت های ناکافی بندر رشد این بخش را محدود می‌کند. صنعت در شهر به طور سنتی بر‌فرآوری محصولات کشاورزی متمرکز بوده است.

از لحاظ تاریخی، این بندر منبع درآمد و اشتغال برای شهر بود، به ویژه درست پس از سال 1974. با این حال، به تدریج اهمیت خود را برای اقتصاد از دست داد زیرا سهم کارکنان آن از جمعیت فاماگوستا به دلایل مختلف کاهش یافت. با این حال، هنوز هم بندر اصلی برای تجارت در قبرس شمالی است، با بیش از نیمی از کشتی‌هایی که در سال 2013 به قبرس شمالی آمده بودند به فاماگوستا می‌آیند. این بندر پس از گیرنه، با حدود 20000 مسافر از بندر در سال 2013، دومین بندر محبوب برای مسافران است.

معرفی شهر فاماگوستا
بندر شهر فاماگوستا

سیاست شهر فاماگوستا

شهردار در تبعید فاماگوستا سیموس یوآنو است. اسماعیل آرتر ریاست اداره شهرداری فاماگوستا در قبرس شمالی را بر عهده دارد که به عنوان یک نهاد مبتنی بر جمعی تحت سیستم قانون اساسی جمهوری قبرس قانونی باقی می‌ماند.

از سال 1974، یونانی‌های قبرس تعدادی پیشنهاد را در چارچوب بحث‌های دو جامعه برای بازگشت واروشا به اداره سازمان ملل ارائه کردند که اجازه بازگشت ساکنان قبلی آن را می‌داد و همچنین درخواست باز کردن بندر فاماگوستا برای استفاده هر دو جامعه را داشتند. اگر این طرح توسط اکثریت رأی دهندگان یونانی قبرس پذیرفته شده بود، واروشا به عنوان بخشی از طرح عنان در سال 2004 به کنترل یونانی‌های قبرس بازگردانده می‌شد.

فرهنگ فاماگوستا

شهر محصور شده فاماگوستا شامل بسیاری از ساختمان های منحصر به فرد است. فاماگوستا دارای یک شهر محصور شده در میان گردشگران است. هر ساله جشنواره بین‌المللی هنر و فرهنگ فاماگوستا در فاماگوستا برگزار می‌شود. کنسرت‌ها، نمایش‌های رقص و نمایش‌های تئاتر در طول جشنواره برگزار می‌شود. رشد گردشگری و دانشگاه شهر به توسعه زندگی شبانه پر جنب و جوش فاماگوستا دامن زده است. زندگی شبانه در این شهر به ویژه در شب‌های چهارشنبه، جمعه و شنبه و در ماه‌های گرم‌تر سال از ماه آوریل فعال است. هتل‌های بزرگتر در شهر دارای کازینوهایی هستند که به مشتریان خود پاسخ می دهند. جاده سالامیس منطقه‌ای از فاماگوستا است که بارها و بارهای زیادی در آن تردد می‌کنند.

قلعه اتللو فاماگوستا محل نمایش اتللو شکسپیر است. این شهر همچنین محل رمان «طلوع آفتاب» اثر ویکتوریا هیسلوپ در سال 2015، و رمان «در جستجوی شش پنس» اثر مایکل پاراسکوس در سال 2016 بود. این شهر زادگاه قهرمان همنام رمان اولیه رنسانس فورتوناتوس است.

معرفی شهر فاماگوستا
ساحل شهر فاماگوستا

ورزش در فاماگوستا

فاماگوستا خانه بسیاری از تیم های ورزشی یونانی قبرس بود که به دلیل تهاجم ترکیه شهر را ترک کردند و هنوز نام اصلی خود را دارند. برجسته‌ترین باشگاه‌های فوتبال که در اصل از این شهر هستند، آنورتوسیس فاماگوستا و نئا سالامیس فاماگوستا، هر دو از دسته اول قبرس هستند که اکنون در لارناکا مستقر هستند. معمولاً طرفداران آنورتوسیس فاماگوستا از نظر سیاسی جناح راست هستند در حالی که هواداران Nea Salamis جناح چپ هستند.

فاماگوستا توسط Mağusa Türk Gücü در لیگ دسته اول قبرس ترک ها نماینده می شود. استادیوم دکتر فاضل کوچوک بزرگترین استادیوم فوتبال در فاماگوستا است. بسیاری از تیم‌های ورزشی ترک قبرس که قبرس جنوبی را به دلیل خشونت‌های بین‌اجتماعی قبرس ترک کردند، در فاماگوستا مستقر هستند.

فاماگوستا توسط باشگاه ورزشی DAÜ و باشگاه ورزشی Magem در بخش اول والیبال قبرس شمالی نمایندگی می شود. Gazimağusa Türk Maarif Koleji نماینده فاماگوستا در لیگ والیبال دبیرستان قبرس شمالی است. فاماگوستا یک استادیوم والیبال مدرن به نام Mağusa Arena دارد.

تحصیل در فاماگوستا

دانشگاه مدیترانه شرقی در سال 1979 در این شهر تأسیس شد. دانشگاه فنی استانبول در سال 2010 یک پردیس در این شهر تأسیس کرد. کالج هنر قبرس در فاماگوستا توسط هنرمند قبرسی Stass Paraskos در سال 1969 تاسیس شد، قبل از اینکه در سال 1972 پس از اعتراض هتلداران محلی مبنی بر اینکه حضور دانشجویان هنر در شهر باعث به تعویق انداختن تعطیلات می‌شود، به پافوس نقل مکان کرد.

مجموعه علایی با کادری مجرب و متخصص در زمینه مهاجرت و سرمایه گذاری با مشاوره های دقیق و کامل خود در خدمت شماست تا شمارا از مبدا تا قلب دریای مدیترانه یاری کند.